Ušteda bi bila velika: Izgradnja ledolomaca moguća u apatinskom brodogradilištu

Jedini ledolomac koji je ove zime bio u funkciji od tri srpska ledolomca, šezdesetih godina izgrađen je u apatinskom brodogradilištu, domaćim znanjem i majstorima. Danas brodogradilište ima najveći deo opreme, infrastrukturu, a uz dolazak stručne radne snage, gradilo bi ledolomce jeftinije nego u bilo kojoj zemlji Evropske unije, tvrde poznavaoci tržišta brodogradnje. Apatin je bio poznat brodograditeljski grad još pre Drugog svetskog rata. Tradicija se nastavila i kasnije kada su se u Mašinsko-tehničkoj školi uz rad obrazovali šegrti koji su brzo postajali majstori. U vreme izgradnje Grebena tu je radilo oko 600 stotina ljudi a plate su bile najviše u gradu, čak veće od pivarskih.

Ledolomac Greben izgrađen je davne 1966. godine u Apatinu. Apatinsko brodogradilište i danas ima opremu, infrastrukturu poput sinhrolifta (helinga) za spuštanje i podizanje čak prekookenskih brodova, za izgradnju ledolomaca koje je država najavila.

Stručna radna snaga poput montera, bravara, cevara, varioca, inženjera nedostaje, a za dolazak radne snage, pre svega majstora zanatlija, ponovo u brodogradilište, trebalo bi obezbediti sigurno veće plate od 500 evra, jer su oni u razvijenim zemljama dobro plaćeni.

Mladen Manojlović, inženjer i direktor brodogradilišta, kaže da bi izgradnja ledolomaca u zemlji manje koštala nego narudžbom u inostranstvu, pre svega zbog radne snage, gde se brodograditelji plaćaju iznad proseka. Danas bi, smatraju poznavaoci tržišta brodogradnje za 6,5 do 7 miliona evra, u Srbiji mogao da se izgradi novi multifunkcionalni brod specijalnih namena za manje novca nego u inostranstvu. Gradnja bi se isplatila jer sada Srbija i Hrvatska plaćaju održavanje mađarskih ledolomaca po 25 odsto.

Apatinci još podsećaju, da je ne tako davno, pre nekoliko godina, u reprezentativni vojni objekat, brod Kozaru, država tada uložila 5 miliona evra, a ovo plovilo, reparirano u apatinskom brodogradilištu, se danas ističe kao najreprezentativnije u zemlji. U sadašnjem apatinskom brodgradilištu 80 odsto se danas rade samo remonti u zakup pod registracijom stranih firmi.

Priča o ledolomcima je već utihnula, ali ljudi iz brodograditeljske branše se sećaju da se 2012. godine, kada je zima bila jaka kao prethodna, a led okovao reke, naveliko planiralo kao najjeftinija varijanta da se dva preostala srpska ledolomca Čakor i Vučevo, poprave. Kako su oni u privatnom vlasništvu dobrano ruinirani izgradnja novih multifunkcionalnih plovila možda bi za državu bila jeftinija varijanta.


Komentari
Vulgarni, uvredljivi i komentari u kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje, neće biti objavljeni. Mišljenja izneta u komentarima su privatna mišljenja autora komentara i ne predstavljaju stavove 025info redakcije.
Postavi komentar